Boganmeldelse: Dagpengeland

Studietiden er en rejse der varer flere år. Jo længere ind i studiet man kommer, desto nærmere kommer man skæbnen, der venter når rejsen er overstået. De fleste drømmer at de afslutter studiet for at bevæge sig videre fremad, i et nyt job. Men i en tid med højere arbejdsløshed blandt nyuddannede end før, betyder det et uønsket mellemstop i Dagpengeland. Et land med alt for få billetter væk, hvor nikkedukkerne har magten og loven er en 23.000 sider stor bog med dagpenge regler.

Dagpengeland – På listen over lande du ikke har lyst til at besøge

Dagpengeland boganmeldelseUdfordringen ligger i, at for forklare studerende, hvorfor de for alt i verden skal undgå, at blive lande i Dagpengeland. Hvor håb bliver knust, og hvor folk, der ikke kunne få det arbejde de drømte om, kalder sig coaches, vejledere og rådgivere. Forskellen er blot, at de har opgivet at forlade landet. Du skal gøre en indsats i at aldrig besøge det, og Dagpengeland fortæller hvorfor.

Tanken om at holde en pause efter studiet og indkassere det dobbelte af, hvad man fik i SU, lyder unægtelig fristende. Det også rart lige, at kunne træde vande efter nogle hårde år på skolebænken. Især hvis man har taget turen direkte fra folkeskole, gymnasiet eller lignende og direkte ind på en længerevarende uddannelse. Men pas på. Det er på ingen måde så gloværdigt  og afslappet, som du tror i Dagpengeland. Der venter det mest bureakratiske og demotiverende system, du kan forestille dig.

Du møder en en hær af vejledere og karriererådgivere, der alle en uddannelse de ikke kan bruge. Af mystiske årsager er de dermed kvalificeret til en job som karriererådgiver, når nu deres egne karrieredrømme aldrig blev realiseret. Men det virker som om, at de gennemgår et intensiv kursus (hjernevaskning) og glemmer det faktum, at de ikke nogensinde selv fik det arbejde, de drømte om. Og det er til de månedlige indkaldelser, at du skal høre på deres visne guldkorn, som de selv tror virker, så du kan komme i arbejde.

Det lyder ikke slemt, men tro mig, du tror, du er fri, men det er du ikke.

At få et arbejde = ikke modtage dagpenge

Dagpengeland er skrevet Lau Aaen, og rammer skræmmende præcist hvordan det er, at være på dagpenge. Og du bør læse den, mens du studerer. Hvorfor? Fordi den skal virke som en skræmmekampagne for hvad der sker, hvis du ikke gør det så godt, du kan mens du studerer. Den skal motivere dig til, at du gør alt, hvad du kan for at komme direkte i arbejde efter studiet, og dermed ikke stoppe i Dagpengeland.

Dagpengeland er hverken en velskrevet eller opmuntrerende bog, men ikke desto mindre en af de vigtigste bøger for studende. Den giver en fantastisk god idé til, hvordan man som arbejdsløs skal arbejde med menneskene i A-kasserne og jobcentrene.

Jeg vil anbefale dig, at du læser den, fordi den gør nøjagtigt det, den lover: giver dig et godt indblik i Dagpengeland.
Det er et stempel i dit pas, som du ikke vil have.

Læs mere om bogen her