Hvis du vil direkte fra uddannelse til job

Om fyren bag Studiebooster

Hejsa

Christian Jespersen her. Kaptajn og uddannelsesentreprenør hos Studiebooster. 

De tidlige år: Født i Roskilde, opvokset på landet, gik i gymnaiset i Nordsjælland, og nu bosat i det centrale København. Udover at have adskillige Studiebooster projekter i gang, arbejder jeg med SEO , AdWords, Facebook annoncering, copywriting som marketingsspecialist. Det sker med nogle fantastiske mennesker i et lille webbureau i København kaldet Webamp

Forfatter, marketing-passioneret, løber, guitarist/pianist (lad være med at bede mig spille noget kompliceret), stoicist, læser godt 50 bøger om året, backerpacker (sat min fod i 42 lande fordelt over seks kontinenter), tolv år på Roskilde Festival (ifølge ædru kilder), i et forhold med dejlig australsk pige (tak, Tinder), og en lille afhængig af alt hvad der har med chokolade at gøre (hvem har ikke det?).

Jeg lærte først efer studiet, hvordan jeg lærte bedre, og vigtigheden af at lære bedre. Det er den tankegang og og forståelse jeg håber at kunne viderebringe til studerende. Hvis ikke andet, lærer jeg stadig en masse af at praktisere det og skrive om det. Du er blot inviteret til at hoppe med ombord.

Hvorfor skrev jeg bogen?

Manifest

Studiebooster blev skrevet, fordi jeg ikke følte, at universiteter tager studerendes jobmuligheder efter studiet seriøst nok. Studerende går rundt med større og flere kvalifikationer end et karakterblad viser. Men det kan være svært at finde og udvikle de kvalifikationer, samt forstå behovet for at udvikle sig udover det skemalagte pensum. Det jeg gjorde jeg ikke selv. Dem der gør, er også dem, der hurtigere lander i de interessante jobs.

Måden studerende kan udvise at de individuelle styrker end kun akademiske kvalifikationer fra pensum lavet til masserne, er ved at få indsigt i de mange muligheder, de har for at skabe en profil og opbygge et stærkt CV under studiet 

Disse muligheder kendte jeg ikke til på universitetet, men få andre gjorde. Derfor indsamlede jeg alt den viden, og skrev Studiebooster. En CV-manual, der viser hvordan man kan bruge bruge sin studietid, til at blive en bedre kandidat til et job, i en tid mere flere akademikere end nogensinde.

Hvordan og hvorfor kom Studiebooster til verden?

Dagen efter jeg havde forsvaret mit speciale, november 2013, fløj jeg til Barcelona klokken alt for tidligt om morgenen. Det var min måde at fejre færdiggørelsen af min uddannelse.

Efter at besøgt en ven tog jeg dagen efter videre til Valencia, hvor jeg skulle have en uge med spansk sprogskole, sol og blot tage en pause, inden jeg skulle ud i jobsøgningsræset. Noget jeg så lige så meget frem til, som at vente på sin tur på posthuset, for at skulle hente en pakke.

Jeg ville rigtig gerne have et job inden for markedsføring, men muligheden for at lave mit eget produkt, og bruge det som platform, til at bruge det jeg havde lært i skolen, var alt for interessant til, at jeg kunne lade være.

Det var på min tur til Spanien, at to vigtige ting skete: jeg læste bogen 4 Hour Work Week af Tim Ferriss, og jeg så den populære Ted talk: Do Schools Kill Creativity af Sir Ken Robinson. Disse to imponerende individer inspirerede mig til at skrive Studiebooster. Det skulle blive startskuddet til at vende op og ned på hvordan jeg skulle bruge tiden efter studiet. Resultatet blev, at jeg realiseret min drøm om at skrive en bog. En bog jeg ikke blot var stolt af, men mener burde været blevet skrevet for lang tid siden.

Selvfølgelig skulle det være en bog

Tim Ferriss skriver, at de sværeste produkter og services konkurrenter kunne kopiere og sælge til en lavere pris var information og viden. Det giver god mening. Derfor er mit første produkt ikke en dims, men en bog med viden.

Du kan altid lave en dims billigere. Der vil altid være folk, der kan udføre en service hurtigere og billigere end en selv. Men information med ens eget personlige stemme og indsigt, er langt sværere at kopiere. Derfor valgte jeg at mit produkt, skulle være information. Jeg elsker, at skrive, og information er let at få ud til folk. 

Næste spørgsmål var, hvad skulle jeg skrive om. For at få afklaret det, stillede jeg mig selv følgende spørgsmål:

  • Hvad brændte jeg virkelig for? 
  • Hvad ville jeg selv købe?
  • Hvad mente jeg manglede på markedet?

Svaret blev en bog, med udgangspunkt inden for uddannelse og personlig udvikling hos en målgruppe jeg kunne forholde mig til. Færdiguddannede og studerende der gerne ville undgå arbejdsløshed, men ikke vidste hvordan.

En manual der viser, alle de ting, som jeg ville ønske jeg selv havde gjort under studiet, som mange andre stadig spørger om.

 

Gik fra cand.ling.merc til cand.kok.forfatter

Mit første job var mit ikke-akademiske studiejob - blot på fuldtid 

I starten søgte jeg intensivt jobs, mens jeg skrev jeg på Studiebooster, om end  der ikke var nogen tvivl hvor mit fokus var. Afslag på afslag landede i min indbakke, og både antallet og kvaliteten af mine ansøgninger dalede hurtigt. Jeg var ikke klar til at få et akademisk job. Hverken af interesse, eller baseret på mit CV. Det var den forkerte erhvervserfaring jeg havde.

Jeg havde et arbejde som kok med supervisor-ansvar (noget der lyder imponerende, men ikke var det) i Forum og Bella Center i København efter studiet. Der var arbejde nok til en 50+ timers arbejdsuge, hvis jeg ville. Det ville jeg ikke.

Jeg har arbejdet i servicebranchen før og under hele min studietid, og gjorde det i størstedelen af den tid jeg bryggede på Studiebooster idéen.

Derudover var jeg i praktik to gange, men ingen af gangene kom er arbejde ud af det. Det første sted blev ramt af intern konflikt blandt grundlæggerne, og det andet havde ikke økonomien til at ansætte mig.

Jeg fortsatte derfor med at arbejde 12-14 timers vagter i korte perioder, og skrive videre på Studiebooster, når jeg ikke skrællede kartofler og brunede kød af på en .

I mellemtiden kom jeg i praktik nogle steder. Bla. i en opstartsvirksomhed, der desværre havde en intern konflikt mellem grundlæggerne, og kort efter løb tør for penge. Derudover var jeg hos en konsulentvirksomhed, men der var ikke struktur, penge eller stor lyst fra min side, til at arbejde der.

Det var ikke verdens undergang, fordi jeg havde fundet mit kald i at skrive og skabe Studiebooster. Men endnu vigtigere, der var faktisk også folk der havde kaldt efter hjælp med at få erfaring under studiet.

Var der en efterspørgsel hos min målgruppe ?

Tidligt i processen gik jeg i gang med at spørge studerende på bla. CBS, KU, CBA, RUC, SDU og AAU hvad de mente om deres chancer for at gå direkte i job efter uddannelsen. Reaktionerne var faktisk de samme fra elever på de forskellige uddannelsesinstitutioner.  

Overordnet var der ikke en stor overbevisning om jobsikkerheden. Årsagen var simpel. Medierne dækker omfanget af akademisk arbejdsløshed ret grundigt. Studerende i Danmark er bestemt ikke uvidende om, at den sikkerhed deres underviser deres uddannelse giver, ikke matcher hvad erhvervslivet efterspørger. Ifølge en undersøgelse fra DJØF var  66% af studerende stressede, fordi der er stort pres på at få et stærkt CV under studiet. Det stemmer meget godt hvad jeg erfarede fra dem jeg snakkede med. Der var en frustration, at det var så svært at få erhvervserfaring og generelt vide hvad man kunne gøre. 

Derfor var det også dejligt befriende at få høre et JA, FOR HELVEDE, når jeg spurgte om folk mente der var behov for en bog, der viste hvordan man fik et jobgivende CV.

Det vidste jeg allerede der var. Jeg manglede den. Selv om det allerede stod klart, at jeg ville skrive bogen uanset hvad, er altid rart at få bekræftet, at man ikke er den eneste der går rundt med en bestemt følelse eller fortvivlelse. 

Men nu er den her. Danmarks første CV Manual til universitetsstuderende der vil direkte fra uddannelse til job.

  • Mission: At hjælpe studerende gå direkte fra uddannelse til et job de er glade for.
  • Vision: At skabe forståelse og indblik blandt nysgerrige, vidensbegærlige og målrettede studerende, der ved hvilket job de vil have, men ikke ved hvordan de får den nødvendige branchekendskab, anbefalinger, netværk, kompetencer og erfaring for at blive taget i betragtning som jobbet.

Lad være med ikke at gøre de ting, jeg ikke gjorde. Download Flokken og send kvajebajerne videre til en anden.

Er du nået helt herned. Det er jeg sgu alligevel imponeret over. Som tak kan du downloade en lille guide, Flokken, jeg har skrevet, med alle de ting, jeg ville have gjort anderledes i min studietid, hvis jeg kunne.