Hvis du vil direkte fra uddannelse til job

Hvem er Christian Jespersen?

Christian Jespersen er forfatter, foredragsholder og tegneserieskaber, der inspirerer og viser studerende på universitetet hvordan de kan være karrierefokuseret i løbet af studiet.

Christian Jespersen skriver om mulighederne for undgå arbejdsløshed efter studiet, ved at være fokuseret på hvad man gerne vil arbejde efter studiet, og bliver en kandidat der kommer ind i den ønskede branche og virksomhed.

I 2013 færdiggjorde Christian sin uddannelse fra Copenhagen Business School i interkulturelle markedsstudier, hvor han både studerede i Rotterdam, Holland og Ankara, Tyrkiet. Igennem hele studiet, arbejdede Christian i servicebranchen som kok, tjener og bartender..

Inden studiet brugte Christian over et år på tre længere rejser, der skaffede ham mere end tyve stempler i passet fra Nord-, Central-, og Sydamerika, New Zealand og Asien.

Christian begyndte at skrive Studiebooster kun et par dage efter han havde forsvaret sit speciale om produktplaceringer i computerspil, og endte med at flytte til Granada, Spanien, for at skrive bogen færdig.

I dag bor Christian i hjertet af København sammen med sin australske kæreste. Til dagligt arbejder han med online markedsføring hos webbureauet Webamp. Han er ved at lægge sidste hånd på hans næste bog, samt en arbejdsbog, der skal hjælpe studerende med at skrive deres speciale på halv tid. Begge forventes at komme ud i 2018.

Kort om mig

Født i Roskilde, opvokset i den lille by, Kirke Såby og gik i gymnasiet i Virum. Da jeg var færdig med gymnasiet, mere skoletræt end en IronMan-deltager der når målstregen, tog jeg et studiejob i en boghandel i halvandet år, frem for at læse videre. Boghandlen skaffede mig nok penge til at rejse syv måneder til Sydamerika, New Zealand og USA. Den rejse blev efterfulgt af to lange rejser mere, inden jeg i 2008 begyndte at studere markedsføring på CBS. I løbet af min tid på CBS studerede jeg også i Holland og Tyrkiet, inden jeg afsluttede min kandidatgrad i 2012.

Dagen efter jeg havde forsvaret mit speciale, fløj jeg til Spanien. Det var min belønning for at færdiggøre min uddannelse. Her tog jeg en uges sprogskole i Valencia, samtidig med at jeg gjorde mig nogle tanker om, hvad jeg ville efter studiet.

Det var på den tur, at jeg opdagede, at jeg ville skrive den bog, jeg havde manglet under hele mit studie. En manual der viser studerende, hvordan de kan gå direkte fra uddannelse til job. Jeg skulle dermed i gang med at finde ud af, hvordan andre havde gjort det, da jeg ikke selv havde haft held med det.

I årene efter studiet fortsatte jeg med mit studiejob som kok, da det gav mig fleksible arbejdstider til at fokusere på at indsamle data, skrive og videreudvikle Studiebooster.

Hvorfor skrev jeg Studiebooster?

Det var markedsføring og kommunikation jeg var uddannet i for, men entreprenørskab  jeg brændte for. Derfor blev det drivkraften til at skrive Studiebooster, fik mig til at sætte jagten på et akademisk arbejde på pause, og dedikere min tid til at skrive.

Idéen til at skrive Studiebooster kom på et sprogskole ophold i Valencia jeg fløj til dagen efter jeg havde forsvaret mit speciale. Det på denne tur, at jeg læste bogen “4 Hour Work Week” af Tim Ferriss, og så Sir Ken Robinsons TED talk: “Do Schools Kill Creativity?”. 

The Four Hour Work Week

Det skulle blive startskuddet til at vende op og ned på, hvordan jeg skulle bruge tiden efter studiet. Resultatet blev, at jeg fik realiseret min drøm om at skrive en bog. En bog, jeg ikke blot var stolt af, men jeg mener, burde have været blevet skrevet for lang tid siden, og som jeg ville have ønsket eksisterede, da jeg læste på CBS. Jeg lærte hurtigt, at jeg ikke var den eneste.

Tidligt i processen snakkede jeg med studerende landets universitetet om deres chancer for at komme direkte i job efter uddannelsen. Reaktionerne var de samme fra elever på de forskellige uddannelsesinstitutioner.    

Overordnet var der ikke en stor overbevisning om jobsikkerheden. Årsagen var simpel. Medierne dækker omfanget af akademisk arbejdsløshed ret grundigt. Studerende i Danmark er bestemt ikke uvidende om, at den sikkerhed, deres underviser siger deres uddannelse giver, ikke matcher, hvad erhvervslivet efterspørger. Ifølge en undersøgelse fra DJØF var  66% af studerende stressede, fordi der er stort pres på at få et stærkt CV under studiet. Det stemmer meget godt med, hvad jeg erfarede fra dem jeg snakkede med. Der var en frustration over, at det var så svært at få erhvervserfaring og generelt vide, hvad man kunne gøre.

Derfor var det også dejligt befriende at få høre et JA, FOR HELVEDE, når jeg spurgte om folk mente, der var behov for en bog, eller rettere  en manual der trin for trin viser hvordan man oparbejder jobgivende CV ved siden af studierne.