Stress under studiet, og hvordan du undgår det

En videnskabelig løsning til at afhjælpe depression, der kan bruges af studerende med stress

Ifølge den kliniske betegnelse er folk med depression ramt af to ting: En pessimistisk indstilling med en følelse af ikke at være god nok og et manglende engagement, når det gælder om at aktivere sig selv (McGonigal – 2012). Depression kan tage sine første skridt i form af stress, og det er derfor vigtigt, at få stoppet i tide.

Ser man i forhold til at studere, skaber det en ond cirkel, hvor man ikke føler, at man er god nok til studiet. Resultatet kan være, at man ikke kan finde engagementet til at studere. Jeg har selv boet sammen med en, der havde alle tegn på en depression, hvilket hun godt selv var klar.

Når hun kom hjem efter en dårlig dag på arbejdet, valgte hun at løse situationen ved at lukke sig inde på sit værelse. Lukket inde på sit værelse så hun TV-serier eller snakkede med veninderne om, hvor dårligt hun havde det. Dette er to løsninger, du kan være sikker på, aldrig har virket eller vil virke.

Inden jeg præsenterer dig for en løsning til at reducere stress, vil jeg anbefale dig at se en opmuntrende femten minutters video omkring stress. Ny forskning har vist, at hvis du lærer at beherske stress, kan det frembringe de samme stoffer i kroppen, som du får, når du er spændt, frem for at være bange. Hør forklaringen fra doktor Kelly McGonigal i TED talken: Hvordan man gør stress til sin ven.

Løsningen der modvirker stress

“Hard fun is when we experience positive stress, or eustress (a combination of the Greek eu, for “well-being” and stress). From a psychological and a neurological standpoint, eustress is virtually  identical to negative stress: we produce adrenaline, our reward circuitry is activated, and blood flow increases to the attention control centers of the brain. What’s fundamentally is our frame of mind” 

JANE MCGONIGAL – uddrag fra bogen Reality Is Broken)

Hvad der til gengæld virker, kan komme som en overraskelse og vil sikkert også vække mistro hos de fleste. En løsning er nemlig at spille spil. Eller sagt på en mere moderne måde – at game. Nyere forskning, foretaget af PhD. Jane McGonigal (Ja, hun er tvillingesøster til Kelly), har fundet frem til, at du blot ved at sidde i 10-15 minutter med et spil på din mobil, PC eller konsol kan løsne op for din depression. Og forklaringen er overraskende logisk.
Husk på, at depression giver dig følelsen af, at du ikke er god nok, og at du ikke gider forsøge, fordi du føler, at du sikkert vil fejle. Prøv så at forestille dig et spil Candy Crush, som beviseligt er et spil, der har hjulpet tusindvis af folk med depression.

Du spiller det og får jævnligt succes i form af point og bonusser, fordi det er ret ligetil. Du oplever også fremgang, når du avancerer til højere levels, hvor niveauet er sværere, men alligevel får du succes. Og skulle du formå at nå til en bane eller et niveau, du ikke kan klare, vil du være tilbøjelig til at prøve igen, og igen. Du vælger nok at bruge en anden strategi, efter det forsøg før, som ikke virkede.

Ved at spille Candy Crush, får du både aktiveret din motivation, og du bliver udfordret, en udfordring du selv søger, som også kaldes hard fun. Du oplever gejst, glæde og følelsen af succes gennem belønninger og avancement. Alt dette udleder dopamin, der igen gør, at du føler glæde og lyst til at kæmpe videre.

Næste gang, du føler dig nede pga. af at være overvældet af skolen, så søg ikke mod slikskålen men mod spil med et konkurrenceelement. Du vil blive overrasket over, hvor kort tid der skal til, før du føler dig meget bedre tilpas. Du kan se den tyve minutter lange video med Jane McGonigals TED Talk herSpillet, der kan give dig 10 års ekstra liv.  Talen forklarer, hvordan gaming har hjulpet folk med at overvinde stress og deraf udløst depression. En anden mulighed er, at læse hendes bog SuperBetter, der er baseret på hendes bog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *