}

Let tilgængelige studiejobs (der tilbyder et job efter studiet)

Billede: Shutterstock

Det bedste studiejob?

Massageklinik-anmelder?

Det skal vel gerne være relevant og udfordrende, helst også med en OK løn.

Men er det virkelig den bedste løsning at lede efter et job, der møder de kriterier?

Til de manges overraskelse – nej.

Jeg sidder og læser endnu en artikel om vigtigheden af at få erfaring fra et relevant studiejob.

Det gælder især for studerende, hvis uddannelse ikke peger dem mod en specifik arbejdsplads som f.eks. studerende på Tandlægeskolen.

Mens mine øjne læste teksten, afbrød min hjerne læsningen og spurgte: “Relevant studiejob – fint nok. Det giver mening. Men hvilket studiejob skal studerende vælge?”.

Jeg gik i gang med at undersøge, hvor studerende nemmest fik et studiejob, der havde en OK løn, gode udviklingsmuligheder og stor chance for at blive på fuld tid efter studiet.

Her er, hvad jeg fandt frem til.

Det bedste studiejob er ikke dem, der betaler bedst eller har opgaver, der matcher dit pensum. Det bedste studiejob er i en virksomhed, du gerne vil arbejde hos, når du er færdiguddannet. Ved at få foden indenfor som studiemedarbejder er du det naturlige valg til en fuldtidsstilling, når du er færdig med din uddannelse.

Det gælder om at tænke langsigtet i, hvor du arbejder, frem for kortsigtet på, hvad du arbejder med.

Du kan vælge at sende en ansøgning til en jobstilling, der er relevant for dit studie. Det svarer til at stille sig i køen bag de studerende, der også vil ind i virksomheden via hoveddøren.

Eller du kan være smart og få foden indenfor i en mindre glamourøs jobstilling. En jobstilling, der er langt mere tilgængelig såvel som øger din chance for at stige i graderne langt hurtigere.

Jeg taler naturligvis om et job i kundeservice – det bedste studiejob på adskillige fronter.

Vælg sidedøren for at komme ind i varmen i stedet for at stædigt vente på at komme ind ad hoveddøren

99 % af alle ansøgere prøver at komme ind ad hoveddøren.

De er overbeviste om, at det er den nemmeste og hurtigste vej at komme ind i den afdeling, de gerne vil arbejde i. 

Udfordringen er, at der oftest er hundredvis af andre ansøgere, som har lignende kompetencer.

Men der er en anden vej ind.

Ind ad sidedøren, langs gyden, står en håndfuld ansøgere. De vil også arbejde for virksomheden, men ved, at de ikke endnu har bevist, at de har, hvad det kræver for at kunne blive taget i betragtning til det studiejob, de ønsker.

Design: Christian Jespersen

Men i stedet for at prøve lykken med hundredvis af andre om at få en plads søger de jobbet i virksomhedens kundeservice.

Der er langt færre ansøgere, og de kommer ind i varmen.

For den almene ansøger kan det virke fjollet at skulle sidde med i kundeservice, da det virker både som en længere vej og som et unødvendigt skridt at skulle tage.

Men de glemmer, at de fleste virksomheder i udvælgelsesprocessen først søger internt, når de skal finde nye medarbejdere. Og de glemmer, at det bedste sted at lære mest om en virksomheds produkter eller servicer er ved at tale med kunderne.

Bliv en ekspert i, hvad virksomheden tilbyder

“Du har papir på, at du gør det godt på studiet, men hvordan ved jeg, at du virkelig brænder for, at vores kunder får den bedste mulige oplevelse, når de køber vores servicer eller produkter?”

Selv hvis du har læst al information, der er at finde om virksomheden, har du stadig ikke haft kontakt med det, virksomheden tjener sine penge på – deres kunder.

Kundeservice er en af de bedste måder at lære at forstå en virksomheds kunder.

Hvis du viser, at du har interesse i at forstå en virksomheds kunder, og hvorfor de vælger at købe hos en konkurrent, viser du en overset stor interesse for virksomheden.

Oprigtig interesse er yderst sjælden, men en værdifuld kvalitet at have, når man søger job. Desværre bliver interesse tit ignoreret, fordi studerende i stedet fokuserer på at være bedst kvalificeret baseret på et højt gennemsnit.

Og jeg klandrer dig ikke for at tænke sådan.

Men bare fordi du er den hurtigste løber på holdet, er det ikke ensbetydende med, at du er motiveret til at løbe så hurtigt, som du kan, hvis ikke du er interesseret i dit holds succes.

Men hvorfor er det hurtigere at arbejde sig op til en stilling end at prøve at få den i første hug?

Udvis loyalitet i stedet for at håbe på at vinde joblotteriet

Det kræver ikke tyve års uddannelse at vide, at kundeservice ikke ligefrem vinder guld på underholdningsværdien og giver prestige på CV’et.

Men hvad hvis det heller ikke er målet?

Hvad hvis du ikke behøver at opbygge et CV, fordi du allerede er ansat i virksomheden, du gerne vil arbejde i? Ikke i den rigtige rolle, nej, men du er lukket ind i varmen og er dermed tættere på målet.

Ved at vælge den svære vej prøver du ikke at komme direkte ind fra gaden og flashe nogle uddannelsespapirer og et gennemsnit. I stedet tager du den ydmyge vej – der kan være den lange vej – i forhold til de få personer, der får et mere relevant studiejob.

Endnu vigtigere: Du spilder langt mindre tid på at søge andre jobs, få afslag og føle dig deprimeret over endnu et afslag for derefter gå ind og få tæsk i ringen igen.

Vælger du den lettere kamp, og får du kundeservicejobbet, udviser du loyalitet, jo længere du bliver i rollen. Det kan med tiden blive til en jobstilling med reel indflydelse. Og det skal du naturligvis fortælle din chef, at du ønsker. Ikke på dag et, men efter fem-seks måneder.

Men det er ikke nok at fortælle, at du vil have det. Du skal også gøre dig fortjent til det.

Det kan du gøre ved at levere, hvad jeg kalder en 10/10-arbejdsindsats.

Hvad er en 10/10-arbejdsindsats?   

10-10 arbejdsindsats
Foto: Shutterstock

10/10-arbejdsindsats betyder, at du leverer, hvad du skal, mindst 10% hurtigere end forventet, og du leverer det mindst 10 % bedre, end hvad der er forventet.

Så hvis du mandag morgen bliver bedt om at skrive en salgstekst, der har som målsætning at sælge for 50.000 kr., inden du går hjem fredag, så afleverer du den fredag inden frokost, og du sætter et personligt mål, at den skal omsætte for mindst 55.000 kr.

Skal du designe en hjemmeside, så sørger du for, at den er færdig, før kunden forventer det, OG at siden er af en kvalitet, der er højere, end kunden betaler … og at kunden kan se det.[OH2] 

I kundeservice betyder det, at du er serviceminded, at kunderne helst vil snakke med dig, men også at du er effektiv i din håndtering af deres problemer, og at du når at betjene 10 % flere end dine kollegaer.

Følg 10/10-modellen, og udnyt, at virksomheder hellere vil hyre internt end eksternt.

Du vil endnu en gang være kommet foran alle dem, der ansøger om den samme stilling, som de tror, de kun kan få ved at komme ind af hoveddøren, men ikke en gang kommer til en jobsamtale.[OH3] 

Sådan øger du din værdi på jobbet

Når du har fået studiejobbet som kundeservicemedarbejder, gælder det om ikke at gro fast, men fokusere på, at det er et studiejob, du skal gro i. Og den bedste måde er at tænke 10/10-modellen.

Hvis du vil have en helt igennem fantastisk bog om at gøre dig selv mere værdifuld på arbejdet, så er denne bog noget for dig.

Napoleon Hill – How to Raise Your Salary.

Se bort fra ordet kundeservice. Tænk frontlinjen i stedet.

Titlen kundeservicemedarbejder er ikke sexet.

Der skal nok være virksomheder, der har fundet en fancy måde at snige ordet ambassadør eller manager ind i rollen for at tilpasse ansøgers forfængelighed. Lad endelig dem om det.

Jeg synes sådan set ikke, der er noget negativt ladet ved titlen kundeservicemedarbejder.

Hvis du stadig rynker på næsen, skal du i stedet fokusere på, hvor du vil sidde og arbejde, ikke på hvad din titel er.

På engelsk hedder det ganske enkelt frontline. Man kontakter the people who work at frontline.

Frontline er de personer, kunderne møder og taler med, når de bestiller, betaler og brokker sig.

Frontline lyder godt, fordi selv om det er generalerne, der lægger strategien, er det soldaterne på fronten, der kæmper kampen. Og det er der ære i.

Du har sikkert haft mere end én dårlig oplevelse med kundeservice, så du ved, hvilken negativ effekt kundeservice har på din opfattelse af en virksomhed.

At tro, at kundeservice er et nemt og ligegyldigt arbejde, er som at sige, at huset sagtens kunne stå uden den grå cement mellem murstenene.

Kundeservice er der, hvor du forvandler en kunde, der var på vej til en konkurrent, til en tilbagevendende kunde.

Og hvis du arbejder med b2b-løsninger, vil du kunne fremvise konkrete tal for tabt omsætning, fordi virksomheden leverede en utilfreds løsning, hvis det ikke var, fordi du sørgede for, at kunden følte sig lyttet til, og derefter sikrede, at han/ hun blev kompenseret for sin dårlige oplevelse.

Et studiejob på frontlinjen er, hvad man gør det til.

Du kan se det som et studiejob, du har, fordi du ikke kan finde andet.

Alternativt kan du være smart og se det som den bedste mulighed for at stige i graderne.

Fra frontline i Sydney til Esplanaden, København

For godt fem år siden fik min australske kæreste et mindre imponerende betalt job hos et shippingfirma, hun dengang kaldte for Møøøhhsk.

Hun sad på Mærsks kontor i Sydney – byen, hun boede i på det tidspunkt.

Hendes arbejde var i serviceafdelingen, hvor hun håndterede kunders bestillinger med dingenoter og dimser, de skulle have fragtet fra en verdensdel til en anden.

En anden del af arbejdet var at håndtere utilfredse kunder.

Det skete en gang imellem, at deres dingenoter og dimser stadig var et par tusind kilometer fra kysten, læsset på et skib med 10.000 andre containere og altså ikke var nået frem til tiden.

Efter at have siddet på frontline i 10 måneder, hvor hun udviste kompetence og interesse for mere, blev hun tilknyttet et lokalt projekt.

Efter et par måneder på det lokale projekt blev hun tilknyttet et globalt projekt, der resulterede i flere firmarejser til København.

Yderligere et par måneder gik, inden hun fik tilbudt en stilling på Mærsks hovedkontor på Esplanaden, hvor hun i dag, fem år siden hun startede, har en manager-stilling og er leder for syv personer.

Som en ekstra bonus fandt hun under et år efter også en helt igennem fantastisk kæreste. Han kom cyklende på en sort jernhest og havde det internationale navn Christian Jespersen.

Pointen er: Selv hvis du starter på et lille kontor i en (international) virksomhed i en kundeservicerolle, har du potentielt langt flere jobmuligheder og internationale jobmuligheder, end du måske lige regner med.

Men her er, hvad de fleste studerende gør forkert, når de tænker relevant arbejde.

Sænk farten, ignorer titlen og fokuser på branchen

Spild ikke tid på at finde det bedste studiejob. Sørg i stedet for at komme ind i den rette branche.

Et eller andet distance-forvirret individ sagde engang, at man altid skulle sigte efter månen, for hvis man ramte ved siden af, så ville man ramme stjernerne.

Der er 384.400 km til månen. Der er 4,22 lysår til den nærmeste stjerne.

Ifølge Wikipedia svarer 4,22 lysår til ca. 3,99234299 × 1013 kilometer.

Hvis du rammer ved siden af, rammer du ikke noget andet i flere hundreder år.

Gå efter drømmejobbet
Design: Christian Jespersen

Gokkelokke.

Jeg er stor fan af at gå efter de svære ting. Men der er forskel på, hvorfor noget er svært.

Er det svært, fordi det kræver en stor indsats, eller er det svært, fordi chancen for at lykkes, er meget lille grundet stor konkurrence?

Det er svært at opbygge en succesfuld virksomhed, fordi det for at lykkes kræver en lang række kompetencer og indsats.

Det er derimod nemt at deltage i lotto, men det er svært at vinde.

Det er også nemt at søge efter et job, som du ved, at hundredvis af andre studerende også vil søge. Det er ikke nemt at få det.

Det er ikke at gå efter stjernerne. Tværtimod.

Det er at spilde sin tid og kræfter på joblotteriet og håbe på at få det rigtige studiejob ad den nemme vej i stedet for at arbejde sig op til den stilling, du vil have, i den rette branche.

Af den årsag vil jeg anbefale, at du dropper at gå efter studiejobbet, der matcher, hvad du læser til.

Fokuser i stedet for på at komme ind i den rette branche, og vær ligeglad med, om du starter fra, hvad du føler er bunden. Bare lad være med at se det som bunden, men i stedet som starten på din rejse til, hvad du gerne vil arbejde som.

Tag Howard Putnam som eksempel. Han startede som 17-årig som bagagelastemand hos SouthWest Airlines. Men han arbejdede sig op til at blive firmaets CEO ved at have den rette indstilling

I adopted a ‘What do you need me to do?’ mentality. Work a double shift. Train someone. Transfer me to another department or city. I will do it.

Howard Putna

Det er ikke, hvad du starter med at arbejde som, der tæller, men hvad du bygger dig op til. Af den grund er det vigtigt, at du starter det rigtige sted – ikke nødvendigvis i den rette rolle.

Konklusion

Du har bedre udviklingsmuligheder og chancer for at vokse ind i den ønskede stilling i den branche, du brænder for, som kundeservicemedarbejder end som stædig jobsøgende, der kun søger studierelevante jobs.

Et job som kundeservicemedarbejder er et job på frontlinjen – og langt vigtigere, end folk gør det til.

Du møder de kunder, der er afgørende for, om virksomheden kan løbe rundt.

Du får bedre kendskab til, hvad produkterne og servicerne gør for kunderne end størstedelen af alle, der arbejder i virksomheden.

Du får direkte kontakt til de personer, der bruger det produkt og den service, som den virksomhed, du gerne vil arbejde i, lever af at sælge.

Vælger du at starte dit første job i den branche, du gerne vil arbejde i, med at sidde i kundeservice, er du bedre stillet end dem, der får en studierelevant stilling i en branche, der ikke siger dem en skid.

Skrot caféjobbet, og find et kundeservicejob i en virksomhed og branche, du gerne vil arbejde i. Og husk at købe bogen How to Raise Your Own Salary, så du hurtigere kan vokse ud af servicestillingen og ind i den stilling, du virkelig brænder for.

Nu hvor du har læst artiklen, vil jeg gerne høre din mening.

Hvad synes du om idéen om at arbejde som kundeservicemedarbejder for at få foden indenfor?

error

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *