Let tilgængelige studiejobs (der tilbyder et job efter studiet)

få et studiejob

Sometimes the best way to fight is on the flank, not in the center of the activity where your opponent masses its own force.
HERB KELLEHER, medstifter af Southwest Airlines, verden største lav-pris flyselskab.

Frisk ud fra en double-degree med to bachelorer, fik min australske kæreste, Helen, et  job hos et shippingfirma, hun ikke havde hørt om før, men udtalte: Møøøhhsk, ligesom hendes andre australske kollegaer. 

Hendes arbejdsplads var på det lokale kontor i Sydney, ret tæt på baren hvor kronpris Frederik og kronprinsesse Mary mødte hinanden.  

Det var en graduate stilling, hvor hun skulle sidde i serviceafdelingen. Helen håndterede kunders bestillinger med dingenoter og dimser de skulle have fragtet fra en verdensdel til en anden. Dem er der en del af, og der er meget der kan gå galt, for det er unægtelig en kompleks branche. Servicejobbet bestod i at håndtere kunders forespørgsler, ønsker og brok. En gang mellem var det også at forklare kunder, hvorfor deres dingenoter og dimser stadig var et par tusind kilometer fra kysten, læsset på et skib med 10.000 andre containere, og ikke nået frem til tiden. Enhver kunde kunne præsentere en ny problemstilling, som hun skulle håndtere og hjælpe kunden med at finde en løsning.

Det kan lyde vanvittig demotiverende, men det er en fantastisk mulighed for at lære mere om ens virksomheder produkter og service. På dansk hedder det kundeservice, men jeg synes ordet på engelsk langt mere både retfærdiggører arbejdet, men også gør det mere attraktivt.

Det hedder frontline

Man kontakter the people that work at frontline.

Frontline er de personer kunderne møder og snakker med, når de bestiller, betaler, og brokker sig. Frontline lyder godt, fordi selv om det er generalerne der lægger strategien, er det soldaterne på fronten, der kæmper kampen for at vinde.

Titlen kundeservicemedarbejder er usexet. 

Kundeservicemedarbejder hedder i Danmark alt lige fra projektleder, kunderådgiver til ambassadør for kundetilfredshed. Jeg tror, det er for at bekæmpe noget forfængelighed der hører med titlen. 

Jeg synes sådan set ikke der er noget negativt ladet med titlen kundeservicemedarbejder.

Hvis du stadig rynker på næsen, skal du i stedet fokusere på hvor du vil sidde og arbejde, og ikke hvad din titel er. Og du sørger for, at kunderne får den bedst mulige oplevelse af en virksomheds produkter og services. Men du har sikkert siddet i den modsatte ende af røret, og haft mere end én dårlig oplevelse med kundeservice. Det virker ikke som et attraktivt arbejde, men det er et uhyre vigtigt arbejde, der kan åbne langt større karrieredøre.

Kundeservice er der hvor du vender en kunde der var på vej til en konkurrent, til at blive en tilbagevendende kunde. Det er en uhyggelig usexet titel, men der er store åbenlyse fordele ved at vælge det som en måde, at komme ind i en virksomhed. Hvad man godt kan glemme, er at kundeservice er et job, der er relativt nemt at måle konkrete resultater for veludført job.

Hvis du arbejder med b2b løsninger, vil du kunne fremvise konkrete tal for tabt omsætning, fordi virksomheden leverede en utilfreds løsning, hvis det ikke var fordi du sørgede for at kunden følte sig lyttet til, og derefter sikret, at han/ hun blev kompenseret for sin dårlige oplevelse. 

Du kan snakke med en kunde, der ønsker en løsning, og opgradere deres ordre og forlænge deres kontrakt. Du kan komme med kreative løsninger, der viser, at du forstår hvordan virksomheden fungerer og kan gøre, for at sikre, at en kunde får, hvad han ønsker.

Et job på frontlinjen er hvad man gør det til. Du kan se det som et job du har fordi, du ikke kan finde andet. Alternativt kan du være smart, og se det som det som den bedste mulighed for at stige i graderne.

Fra frontline i Sydney til Esplenaden, København

TIlbage i Sydney, hvor turisterne løber rundt og tager fotos af Sydney Harbor Bridge og Operahuset, havde Helen siddet på frontline i 10 måneder. Hun havde opnået gode resultater og opbygget stærke kompetencer. Derudover havde hun udvist en interesse for mere komplekse opgaver, og blev derfor tilknyttet et lokalt projekt, der kom med nye opgaver. 

Efter et par måneder på det lokale projekt, blev hun tilknyttet et globalt projekt, der resulterede i flere firmarejser til København. Yderligere et par måneder gik, inden hun fik tilbudt en stilling hos Mærsk hovedkontor på Esplanaden, hvor hun var i fem år og fortsat med at kravle i graderne til en manager stilling og leder for syv personer.

Som en ekstra bonus, fandt hun under et år efter også en helt igennem fantastisk kæreste. Han kom cyklende på en sort jernhest, og havde det internationale navn Christian Jespersen.

Pointen er, selv hvis starter på et lille kontor, i en (international) virksomhed i en kundeservice-rolle, har du potentielt langt flere jobmuligheder og internationale jobmuligheder, end du måske lige regner med. Der er ikke noget bedre sted, at lære mere om hvad en virksomhed tilbyder, og høre hvad kunderne er glade og utilfredse med, og komme med løsninger, end der er i kundeservice. Det betyder også, at det er et fantastisk sted at gøre sig værdifuld pga. af den viden man har, og evne til at finde løsninger. Du bliver ganske enkelt en ekspert i hvad virksomheden har at tilbyde. 

En evne, der også kan være værdifuld i andre stillinger.

Vælg sidedøren for at komme ind i varmen, i stedet for at stædigt vente på at komme ind af hoveddøren

Hvis du googler “actors in roles before they became superstars” vil du se, at mange skuespiller du kender, og kun har betragtet som superstjerner, har stået i baggrunden i film, uden at sige noget. Med tiden har de fået større roller, hvor de får en enkelt linje, eller måske endda et navn. Men fælles for dem alle er, at de valgte at tage et job som en extra – dvs. en rolle hvor de ikke taler, ikke er i fokus. Men de åbner op for muligheden for at snakke med flere filmfolk, opbygge venskaber og øge deres chancer for at få større roller. Men de ved, at det kræver at de opbygger kendskab til branchen og arbejder sammen med folk, der kan fremme deres karriere.  

Det giver god mening at ville lande i det rette job første gang. Det kan virke som den nemmeste og hurtigste vej, at komme ind i den afdeling de gerne vil arbejde i. Det er også rigtigt. Hvis man får jobbet.  

Gode studiejobs for akademikere der giver jobs

Udfordringen er, at der er oftest hundredvis af andre ansøgere, der mener det samme, med lignende kompetencer.

Ind af sidedøren, langs gyden, står en håndfuld ansøgere. De vil også gerne arbejde for virksomheden, men ved at de først skal bevise deres værd og deres interesse. I stedet for at prøve lykken med hundredvis af andre om at få en plads, søger de jobbet i virksomheden kundeservice. Der er langt færre ansøgere, og de kommer ind i varmen. Nøjagtig som skuespillere, der gerne vil være superstjerner, tager “ligegyldige roller”, der til gengæld giver dem mulighed for at plante et frø.

For den almene ansøger kan det virke fjollet at skulle sidde med i kundeservice, da det både virker som en længere vej, og med et unødvendigt skridt at skulle igennem. Men de glemmer, at udvælgelsesprocessen blandt  virksomheder oftest er ved at søge internt, når de skal finde ny medarbejdere. 

Udvis loyalitet i stedet for håbe på at vinde joblotteriet

Det kræver ikke tyve års uddannelse at vide, at kundeservice ikke ligefrem vinder guld på underholdningsværdien og prestige på CV. 

Men hvad hvis det heller ikke er målet? 

Hvad hvis du ikke behøver at opbygge et CV, fordi du allerede er ansat i virksomheden, du gerne vil arbejde i? Ikke i den rigtige rolle, nej, men du er lukket ind i varmen, og tættere på målet.

Ved at vælge den svære vej, Som faktisk er den nemme vej, prøver du ikke at komme direkte ind fra gaden og flashe nogle uddannelsespapirer og et gennemsnit. I stedet tager du den ydmyge vej, der kan være den lange vej, i forhold til de få personer der får et mere relevant studiejob. 

Endnu vigtigere, du spilder langt mindre tid på at søge andre jobs, få afslag, føle dig deprimeret over endnu et afslag, for derefter gå ind ringen igen.

Vælger du den lettere kamp, får kundeservice-jobbet, udviser du loyalitet, jo længere du bliver i rollen. Det kan med tiden blive til  en jobstilling med reel indflydelse. Og det skal du naturligvis fortælle din chef, at du ønsker. Ikke på dag et, men efter fem-seks måneder.

Men det er ikke nok at fortælle, at du vil have det. Du skal også gøre dig fortjent til det. 

Det kan du gøre ved at levere hvad jeg kalder en 10/10 arbejdsindsats.

Hvad er en 10/10 % arbejdsindsats?

10-10 arbejdsindats. Ti % hurtigere og 10 % bedre end hvad kunden forventer

10/10 Arbejdsindsats betyder, at du leverer, hvad du skal mindst 10% hurtigere end forventet, og du leverer det mindst 10 % bedre, end hvad der er forventet.

Så hvis du mandag morgen, bliver bedt om at skrive en salgstekst, der har som målsætning at sælge for 50.000 kr. inden du går hjem fredag, så afleverer du den fredag inden frokost, og sætter et personligt mål, at den skal omsætte for mindst 55.000 kr.

Skal du designe en hjemmeside, så sørger du for, at den er færdig før kunden forventer det, men at siden er af en kvalitet der er højere, end kunden betaler, og at kunden kan se det.

I kundeservice betyder det, at du er serviceminded, at kunderne helst vil snakke med dig, men at du er effektiv i din håndtering af deres problemer, at du når at betjene 10 % flere end dine kollegaer.

Følg 10/10 modellen, og udnyt at virksomheder hellere vil hyre internt end eksternt. 

Du vil endnu en gang være kommet foran alle dem, der sender ansøger om den samme stilling, som de kun tror de kan få, ved at komme ind, som ikke fik et arbejde.

Relevant læsning

Når du har fået jobbet som kundeservice-medarbejder, gælder det om ikke at gro fast, men fokuserer på, at det er et job, du skal gro i. Og den bedste måde er at tænke 10/10 modellen.

Hvis du vil have en helt igennem fantastisk bog, om at gøre dig selv mere værdifuld på arbejdet, så er denne bog noget for dig.

Napoleon Hill – How to Raise Your Salery.

Spild ikke tid på at finde det rette job. Sørg i stedet for at komme ind i den rette branche

Jeg anbefaler, at du dropper at gå efter jobbet, der matcher hvad du læser til.

Fokuser i stedet for  at komme ind i den rette branche, og være ligeglad med, om du starter fra, hvad du føler er fra bunden. Se det som det er, nemlig starten på din rejse til hvad du gerne vil arbejde som.

Tag Howard Putnam som eksempel. Han startede som 17 årig som bagage lastemand hos SouthWest Airlines. Men han arbejdede sig op til at blive firmaets CEO, ved at have den rette indstilling

I adopted a ‘What do you need me to do?’ mentality. Work a double shift. Train someone. Transfer me to another department or city. I will do it.

Det er ikke hvad du starter med at arbejde som, der tæller, men hvad du bygger dig op til. Af den grund er det vigtigt at du starter det rigtige sted – ikke nødvendigvis i den rette rolle.

Konklusion

Du har bedre udviklingsmuligheder og chancer for at vokse ind i den ønskede stilling i den branche du brænder som kundeservicemedarbejder, end som stædig jobsøgende, der kun søger studierelevant jobs.

Et job som kundeservicemedarbejder er et job på frontlinjen, og langt vigtigere end folk gør det til. 

Du møder de kunder, der er afgørende for, om virksomheden kan løbe rundt. 

Du får bedre kendskab til hvad produkterne og servicene gør for kunderne, end størstedelen af alle der arbejder i virksomheden.

Du får direkte mulighed med de personer, der bruger det produkt og service, som den virksomhed du gerne vil arbejde i, lever af at sælge.

Vælger du at starte dit første job, i den branche du gerne vil arbejde i, med at sidde i kundeservice, er du bedre stillet, end dem der får en studierelevant stilling, i en branche, der ikke siger dem en skid.

Skrot café-jobbet, og find et kundeservice-job i en virksomhed og branche, du gerne vil arbejde i. Og husk at købe bogen How to Raise Your Own Salery, så du hurtigere kan vokse ud af servicestillingen, og ind i den du virkelig brænder for.

Nu hvor du har læst artiklen, vil jeg gerne høre din mening.

Hvad synes du om idéen om at arbejde som kundeservice-medarbejder, for at få foden indenfor?

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *