Kend din chefs mål, når du søger job

Kend chefs mål

“You will get all you want in life if you help enough people get what they want”  – ZIG ZIGLAR, forfatter og salgsguru

Hvordan kan du vise, at du er den rette person til jobbet? Svaret er ligetil: Ved at bevise over for din kommende chef, at du forstår hvordan han eller hun kan imponere sin chef.

 

Når du har du vist, at du forstår hvordan han eller hun når sine mål, som sat af sin chef. Gør det, og du øget dine chancer for at få jobbet markant. Din chef vil nemlig rigtig godt have dig til at være en succes, fordi det hjælper ham eller hende, med at være en succes. 

 

Den tankegang kan lyde enormt negativt, såvel som egoistisk. Men det giver sådan set god mening, da de mål din chef bliver målt på, er resultatet af det arbejde, du skal lave. 

 

Følgende er et uddrag fra afsnittet Gør din leder glad, fra Dennis Nørmarks bog Humanistens guide til det private erhvervsliv:  

 

humansiternes guide til det private erhvervsliv bogforside

Husk, at alle i en organisation bliver målt hele tiden. Alle har mål, delmål, milestones eller andet, som deres performance måles på. En leder bruger sine medarbejdere til at nå de mål, han selv bliver målt på, så der det temmelig vigtigt, at du ved, hvad det er for mål. 

Hvad er betingelserne for, at din chef får succes? Det er helt centralt, at du kan gøre din ledelse glad og tilfreds og dermed beholde dit job. Hvis din chefs succes, i hans egen leders øjne, handler om at færdiggøre et vigtigt projekt, nå en vigtig deadline, eller opnå en høj effektivitet, så skal du finde ud af, hvordan du kan medvirke til det.

 

Virksomheds fokus er sjældent ens i alle afdelinger

 

I find the most meaning full way to be successful, is to help other be successful” 

ADAM GRANT, forfatter til bogen Give & Take

Da Mark Zuckerberg startede Facebook, han han et primært formål, som alle skulle arbejde ud fra – skaffe flere brugere. Vi snakker om dengang de var under godt 50 personer, og stadig var drevet af teenagere med bumser. 

 

Det var lige meget hvor mange penge de tjente. Det var irrelevant at prøve at vokse sig store og ansætte en masse folk. Antallet af brugere var det eneste, der talte. Så uanset om man arbejdede som programmør, designer eller assistent, så havde man, udover sit arbejde, én opgave der hed, hvordan kan jeg, i det job jeg laver, skaffe flere medlemmer til Facebook. 

 

Det virkede. Facebook er steget stødt lige siden. Men det er sjældent, at der er en enighed i en virksomheds afdelinger, hvad der er den rette strategi, for at få mest mulig succes. 

 

Hvad der beregnes for et godt resultat hos en leder, kan være det modsatte hos en anden leder.

 

Lad mig give dig et eksempel, som nok også er det mest udbredte – penge, og hvordan disse skal bruges. 

 

Du kan opleve interne interessekonflikter blandt afdelingsledere

 

Hvis du vil arbejde med økonomi og regnskab, kan du imponere din chef, ved at finde måder at spare penge, skære udgifter og reducere omkostninger. 

 

En kreativ marketingchef eller udviklingschef derimod, vil sætte pris på dine store idéer, og de resultater de kan skabe, hvis man investerer i tiltag, der potentielt kan skabe øge fortjeneste. Den regnskabsansvarlige vil dog primært se på hvad dine idéer koster, som går imod ønsket om at undgå at bruge for mange penge.

 

Så til trods for, at økonomi- og marketingafdelingerne begge vil det bedste for virksomheden, så har hver afdeling, og dermed hver afdelingsleder, forskellige syn på, hvordan de hver især opnår succes hos deres respektive chefer. Det gælder også, hvis de har samme chef, hvilket ofte er tilfældet i mindre virksomheder. 

 

Forestil dig dem begge stå foran deres chefs skrivebord, med hver sit whiteboard og en graf, der peger opad:

 

Regnskabschef: Se hvor mange penge, jeg har sparet os. 

Marketingchef: Se hvor mange nye medlemmer, jeg har skaffet os.

Regnskabschef: Ja, men det også ret dyrt at få de nye medlemmer, ikke?

Marketingchef: Jo, det var det. Men de har tjent sig hjem, og er skyld i den øgede indtjening.

 

De to chefer bliver begge målt på det de laver. Derfor er de interesserede i dig, hvis du kan hjælpe dem med skabe de resultater, som de er blevet ansat til at skabe, og skal stå til regnskab for, for deres chef.

 

Du har bedre chancer for at få et job, hvis skriver dine resultater ud fra din chefs mål og synspunkter

 

Din chancer for at få jobbet, hviler altså på dine evner til at udvise forståelse for din leders mål, samt at forsikre vedkommende om, at du kan realisere de mål, Hvad end det er at spare penge, eller bruge flere penge, færdiggøre et projekt eller få startet et projekt, er sådan set lige meget. 

 

For at hjælpe nogen med at blive en succes, skal du forstå succeskriteriet for at de kan blive en succes. Dette kan faktisk gøre det nemmere for dig, at indsnævre hvordan du kan blive god til dit job.

 

Så når du søger job, eller du tænker over hvor du gerne vil gøre karriere, så prøv at forestil dig, hvilke resultater din din fremtidige chefs chef ønsker at opnå for sin afdeling, eller i den rolle, som du ønsker.


En typisk KPI hos bureauer der jonglerer med en del kunder

 

I min tidligere rolle som online marketing ekspert, var mit primære forretningsmæssige succes punkt, fra min chefs synspunkt, at kunderne blev ved med at være kunder hos os. På den måde blev de ved med at betale, og der skal trods alt penge ind, før man kan betale lønninger, husleje og alt det andet.

 

Måden min chef fik succes, var når jeg gjorde et godt stykke arbejde, som kunderne var glade for, så de havde lyst til at blive ved med at være kunder.

 

Skåret helt ind til benet. Beholde kunder: godt. Midste kunder: ikke godt. Skaffe nye kunder: rigtig godt.

 

Konkretiser succeskriterier, din chef kan forstå

 

Hvis du læser guides til at skrive et godt CV, anbefaler de, at du skal inkludere de resultater, du har skabt. 

 

Det nytter ikke noget at sige, at du fik 12 i online marketing, har skrevet speciale om det, og altid har drømt om at arbejde med det. Din chef bliver ikke målt på hvor stor en succes, du har været på dit studie, baseret på nogle målestok, der er markant anderledes, end dem der måles med i jobbet..

 

Hvis du i stedet kan trække på referencer fra studiejob, frivilligt job, praktik eller som freelancer og skrivet: “Min stilling som online marketing praktikant, sad jeg med 10 kunder i 5 måneder. Samlet var der 10 % churn – en af virksomhederne gik konkurs efter lang tids dårlig økonomi. Jeg opgradere tre kunder til større pakker, og forlængede yderligere tre kunder, da deres årlige kontrakt skulle fornys, mens jeg sad med dem. Samlet set lavede jeg en stigning for mine kunder på 44 % i den tid jeg var der”.

 

Nu har du pludselig nogle konkrete resultater, som, hvis du laver de samme resultater igen, vil sikre, at din chef kan gøre sin chef glad. 

 

Husk på, når du søger job, det handler ikke altid om dig. Det handler faktisk sjældent om dig. Det handler om de resultater, du kan skaffe, for dem der skal stå til ansvar for at have ansat dig. 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *